یک سری صحبت هایی شد، لینک هایی خوابیدن کف فروم و مسائلی مطرح شدن که باز منو قلم به دست کردن یه طومار هورادریک بنویسم با اجازه افشین ، سعید، پیمان، منصور، آرش عزیز، کلیه دوستانی که فروم رو مطالع میکنن و سایر فامیل وابسته
دوستان دقت کنید که قدرت فنی موثر بازیکنان در سرورهای مختلف متفاوت هست. نه تنها از نظر من، بلکه از نظر تیم آنالیز خود بازی اصلی در فروم های کام که چند سال افتخار داشتم بینشون باشم در مسائل تحلیلی، هیچ گاه نمیشه یک بازیکن یا یک تیم یا یک مبحث دارای چند متغیر رو در سرورهای مختلف با هم مقایسه کرد. بلکه عملکرد بازیکنان و مسائل مختلف رو باید نسبت به محیط و شرایط همون سرور تحلیل و مقایسه کرد تا تحلیل درستی انجام شده باشه
یعنی به عنوان مثال بازیکن X در یک سرور خیلی خوب و قوی و به اصطلاح شاخ میبینیم ، ولی در سرور دیگه خیلی معمولی یا حتی ضعیف تر نسبت به سرورهای قبلیش!! خیلی وقتا مشکل اصلی اینه که اصلا پس رفت و ضعف وجود نداره، بلکه مشکل زوایه دید ماست که با پیمانه قیاس و مقایسه نتایج، سرورهای مختلف رو با هم مقایسه میکنیم در حالی که این قیاس مع الفارق هست. شاید به نظر بیاد بازیه دیگه، همه چی مثل همه، ولی عوامل موثر بر بازی بسیار زیاد هستن که بدلیل حضور هوش انسان در این میان، این عوامل در سرورهای مختلف به مراتب متفاوت هستن به نحوی که مسائل فنی رو خیلی ریز تحت تاثیر قرار میدان
عوامل مختلفی بر پیدایش این تفاوت ها موثر هستن، عواملی مثل میزان وقتی که روی اکانت گذاشته میشه که در سرورهای مختلف ممکنه متفاوت باشه از جانب بازیکنان، مقدار سکه های طلا که صرف ارتقا و پیشرفت اکانت میشه قطعا متفاوت هست، چیدمان و پراکندگی اکانت های غارتگر که چه میزان فارم ها مشترک باشن و چقدر قدرت مانور برای ساخت فیدر وجود داشته باشه و .... خیلی عوامل دیگه. ولی نظر شخصی من اینه - نظر شخصیمه ممکنه درست نباشه به نظر بعضی ها- که بعد از میزان تایم انلاین بودن و طلای مصرفی، میزان در آمد منابع اکانت مهمترین عامل قدرت اکانت و بازیکنش هست، حالا یهرسی مختصر کنیم ببینیم به چی میرسیم تهش. بخونید حتما شما هم میتونید بهشون اضافه کنید طبق تجربیاتی که دارین:
میدونیم که راه های ورود منابع به اکانت کلا 3 تا بیشتر نیست:
1- تولیدات منابع دهکده ها به صورت طبیعی
وقتی بحث تولیدات پیش میاد ساختن دهکده های اقتصادی خیلی مهمتر میشه. وقتی که شما در هر دهکده بتونی به صورت خالص حدود 8 کیلو منبع تولید کنی در واحد زمانی ساعت، اگر 20تافیدر داشته باشی میتونی در هر ساعت حدود 160 کیلو منبع تولید کنی که اگر اشتباه نکنم این مقدار خودش میشه حدود تولیدات گندم یه پایتخت 150% با سطح گندمزار معادل 19 (برای ورژن 4.4)، میزان کمی نیست این مقدار منابع. به شرطی که بتونیم بهش برسیم.
2- میزان سود حاصل از تجارت در بازار، مخصوصا در اوایل بازی
در اوایل بازی خیلی از بازیکنایی که طلا مصرف نمیکنن و تعدیل نمیزنن، منابعشون رو به نسبت های خوبی تو بازار میزارن. مثلا اکثر گول ها 750 واحد آهن یا گندم ارائه میدن و معادل 500 تا خشت میگیرن معمولابازیکنانی که طلا مصرف میکنن اگر حواسشون به بازار باشه همیشه، خیلی خوب برای خودشون در آمد ایجاد میکنن. من همین سرور L1 طی 3 روز اول حدود 23 هزار منبع سود کردم که تقریبا میشه معادل خالی کردن 3 تا واحه 50% بدون اینکه از قفس استفاده و نیرویی ارسال کرده باشم. این برای من که توتن هستم حدود 90 تا گرزدار سود داشته. در اوایل بازی خیلی مهم هست.
3- میزان منابع غارت شده که وارد انبارهای اکانت میشن
این مورد بسیار فراتر از موارد بالا هست. در این یک مورد بحث خیلی زیاده. لذا یه جوری سعی میکنم دسته بندی کنم که بشه جمع بندی کرد در آخرش
بیاین غارت رو از نظر نوعش به 2 دسته تقسیم کنیم همین اول: 1- غارت سالم، 2- غارت نا سالم یا کثیف که جدیدا همه یاد گرفتن هی میگن پوش
غارت سالم:
همون غارتی هست که همه میتونن راحت بزنن. به لطف دژکوب با فعال کردن کلوپ طلایی و فارمیاب، خیلی راحت میتونید یک لیست از آبادی ها و ناتارها تا فاصله ای که مورد نیازتون هست یا دلتون میخواد بسازین، نیرو هم بدین بهش ، 3 شماره ای لیست فارم بسازین، علاوه بر این میتونید کمی وقت بزارین، فارم های توی سرور رو هم اضافه کنید به لیست فارم هاتون، یکم زمان بر هست ولی شدنیه. بعدش شروع کنید ارسال غارت و مدام غارت بزنید و بزنید و بزنید و... تا مدام منابع بیاد تو انبار.
این غارت سالم و عادی هست که همه میتونن داشته باشن، البته این غارت دارای اصول و تکنیک های خاص خودش هست و محاسبات و احتمالاتی داره که اگر کسی بخواد خیلی خوب غارت بزنه، باید واقعا روی شیوه غارت کردنش کار بکنه.
غارت ناسالم:
برای آشنایی با غارت ناسالم یا همونی که الان همه یاد دارن هی میگن پوش پوش، یکم ریشه یابی لازم هست به نظرم، میریم عقب در زمان:
این بازی که در حال انجام هست، ورژن 4.4 هست، قبل از ورژن 4 ، ورژن 3 بود بازی.
در ورژن 3 محدودیت های فراوانی وجود داشت که بازی رو بسیار جذاب تر میکرد
اول از همه لیست فارم اصلا وجود نداشت، غارت کاملا به صورت دستی بود و ظاهر شدن در تاپ غارت کار آسونی نبود، اونم با وجود به راحتی 2000 اکانت فعال در هر سرور
دوم اینکه قهرمان این شکلی نبود!!! کل کاری که قهرمان انجام میداد این بود که واحه بگیره و کتیبه ها رو جابجا کنه. حالا اگه چیز دیگه بوده که از قلم افتاد شما ببخشید، الان حضور ذهن ندارم خیلی وقته گذشته
سوم اینکه دهکده های ناتار وجود خارجی نداشتن اصلا!! اینجوری پر از ناتار نبود نقشه که شما خیلی راحت بزنی لیست فارم بسازی و خیلی راحت رید بزنی
اصلا نه ناتار بود، نه لیست فارمغارت زدن خیلی سخت بود.
چهارم اینکه قهرمان اینجوری نبود که شما با قفس حیوون از واحه بگیری، اگر میخواستی واحه خالی کنی باید مثل مرد با نیرو میزدی تو واحه تا بتونی حیوونا رو بکشی و غارت کنی بعدشم سریع حیوونا زنده میشدن :|
این 4 مورد که بالا گفتم به اضافه یه سری موارد دیگه که الان لازم نیست اشاره ای بهشون بشه، همگی باعث میشدن یک اتفاقی بیفته، چه اتفاقی؟
چون ناتارو واحه و این چیزا نبود بازیکنان مجبور بودن از اکانت های دیگه منابع غارت کنن، به همین دلیل به اکانت های همدیگه حمله میکردن و کسی که ضعیف تر بود فارم میشد. لذا هر اکانتی که ول بود، یا مولتی بود، خیلی سریع میرفت زیر حمله و تبدیل به فارم سایرین می شد. مگر اینکه صاحبش از اون پدرسوخته ها بود
لذا مولتی اکانت ساختن خیلی سخت بود. نمیشد به راحتی مولتی بالا کشید، واقعا سخت بود. میزدن همه اکانت های ضعیف رو. دف سازها هم شاخ بودن اون قدیمابه دف ساز کسی حمله میکردی با غلطک و لودر از روت رد می شد
چرا؟ چون واقعا داشت نیروی دفاعی میساخت و برای ذینفعش مهم بود.
حالا بیایم ورژن 4:
اینجا اکثرا بازیکنان (حداقل 90%) اصلا به اکانت فارم حمله نمیکنن! همه میرن تو همون فارمیاب میزنن واحه و ناتار، رید میزنن میره. اصلا دقت نمیکنن که با چه تعداد به کجا و با چه دقتی دارن حمله میکنن. این قضیه باعث شده بازیکنان تنبل بشن و نرن دنبال فارم کردن و فارم پیدا کردن. لذا مولتی اکانت بالا کشیدن خیلی راحت شده! شما میای یه اکانت میزنی زمین، یه هیرو میزاری سریع رو تولید منابع. یکم وقت بزاری سریع همه چی رو آپ میکنی و یکم ارتفا منابع و .... کارای دیگه! یهو یه جا که دلت میخواد کپ میزنی زمین، شروع میکنی سریع گندمزار میاری بالا، بعدشم که تولیدش خوب شد، شروع میکنی به غارت زدن. البته یه سری ها هستن که همین کارم نمیکنن، همینجوری که بازی پیش میره، هرچی اکانت گیرشون میاد میخرن میندازن یه جا، میبرن زیر غارت.
کل اتفاق ناجوری که پیش بیاد اینه که کسی بو ببره و اونم شروع کنه خوردن از سفره ای که پهن شده!
این نوع غارت کردن الان رواج زیادی پیدا کرده. طوری که الان تقریباهمه اکانت های به ظاهر خوبی که داریم میبینیم، دارن همین کارها رو انجام میدن. حتی اگه کسی دلش نخواد هم مجبوره بکنه این کار رو، چرا؟ چون به شیوه عادلانه، هیچ وقت به رقبایی که این روش رو در پیش گرفتن، حتی نزدیکم نمیشه.
بدترین پیامد این نوع بازی کردن، ظهور بزرگانی در بازیه که به شکل عجیبی رفتار و گفتارشون با نوع بازی که میکنن همخونی نداره.
در واقع اینا کسایی هستن که با این روش ها تونستن در گذشته نه چندان دور دستاوردهایی داشته باشن که صرفا به دلیل بازی کثیف و پایین بودن سطح بازی، به این دستاوردها رسیدن.
پس یه جمع بندی بزنیم که بفهمم چی گفتم:
میزان غارت چه به روش سالم و چه ناسالم، به شکل قابل ملاحضه ای در قدرت اکانت موثر هست.
در سرورهای مختلف بدلیل متفاوت بودن شرایطی مثل تعداد بازیکنان غارتگر در مناطق مختلف، تعداد اکانت های قابل خرید توسط بازیکنان و شرایط مساعد برای ساخت مولتی اکانت ها، این میزان به شدت متغیر هست.
لذا اینکه کسی در قلان سروری کاری انجام داده و دستاوردی داشته، باید با سطح اون سرور مقایسه بشه.
اگر کسی در سروری که رقابت و نبرد سنگینی توش نبوده باشه، کار خاصی انجام داده، مثلا واندر 100 کرده یا همر خیلی سنگینی کشیده یا خیلی دفاع تونسته جمع کنه و .... افتخاری محسوب نمیشه براش، مهم اینکه در رقابت سنگین و نفس گیر بتونیم عملکرد قابل قبولی ارائه بدیم.
حالا یکم استراحت، بقیه اش بعدا
یا